W domu każdego z nas znaleźć można dużo rozmaitych dokumentów, które należy gromadzić z uwagi na ich ważność. Niestety bardzo często okazuje się, że nie jesteśmy w stanie zaprowadzić w nich porządku.
![księgowa księgowa](http://img.finansujemyinwestycje.pl/images/1409/541995de3f42f___księgowe_w200.jpg)
Czasami nie wiemy, co może okazać się w przyszłości przydatne, a co nie, przez co zbieramy właściwie wszystko. I choć na ogół chcielibyśmy nawet uporządkować wszelkie sprawy, to jednak zazwyczaj po kilku dniach porządku, wszystko wraca jak było, czyli do standardowego chaosu. Jak zatem zachować porządek w dokumentach na długi czas?Dość istotne jest, abyśmy już na wstępie utworzyli kategorie poszczególnych rodzajów dokumentów, jakie mamy w naszym mieszkaniu. Należy przechowywać przede wszystkim najważniejsze dokumenty dotyczące spłacanych przez nas kredytów – głównie potwierdzenia spłat. Warto je zachować, aż do momenty spłaty pełnego zadłużenia, a nawet nieco dłużej. Warto także sporządzać kopie większości dokumentów, które np. przygotowaliśmy na potrzeby wszelkiego rodzaju finansowych transakcji czy też przy okazji załatwiania konkretnych spraw w urzędach. Dodatkowo niezbędne jest zachowywanie dokumentów takich jak akty notarialne lub też świadectwa pracy.
![rachunki rachunki](http://img.finansujemyinwestycje.pl/images/1409/541996081ada3___rachunki_w200.jpg)
Wiele osób przechowuje także rachunki za stałe opłaty, takie jak gaz lub prąd, jak również zaświadczenie zapłaty. Niektórzy gromadzą również rachunki za różnego typu produkty, jakie zakupili w sklepie. Niejednokrotnie mogą być one przydatne, szczególnie w sytuacji dokonywania późniejszych reklamacji.Bardzo istotne jest także, żebyśmy posiadali w naszych dokumentach przydatną kategorię z dokumentami gromadzonymi na potrzeby Urzędu Skarbowego (więcej o e-pitach). Są to rozmaitego rodzaju dokumenty i potwierdzenia, dzięki którym zrealizowane zostały rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Muszą być one gromadzone przez 5 lat licząc od końca roku, w jakim miało miejsce rozliczenie. W sytuacji braku tych zaświadczeń, fiskus może nałożyć nawet karę i zażyczyć zwrotu kwoty, która była odliczona od podatku, powiększoną dodatkowo o odsetki ustawowe. Należy zatem pamiętać o tym wykonując rozliczenie PIT 2014 (link do strony). To bardzo istotne, aby uniknąć w przyszłości zbytecznych problemów.