W jaki sposób dbać o ład w papierach?

W domu każdego z nas znaleźć można dużo rozmaitych dokumentów, które należy gromadzić z uwagi na ich ważność. Niestety bardzo często okazuje się, że nie jesteśmy w stanie zaprowadzić w nich porządku.

księgowa
Czasami nie wiemy, co może okazać się w przyszłości przydatne, a co nie, przez co zbieramy właściwie wszystko. I choć na ogół chcielibyśmy nawet uporządkować wszelkie sprawy, to jednak zazwyczaj po kilku dniach porządku, wszystko wraca jak było, czyli do standardowego chaosu. Jak zatem zachować porządek w dokumentach na długi czas?Dość istotne jest, abyśmy już na wstępie utworzyli kategorie poszczególnych rodzajów dokumentów, jakie mamy w naszym mieszkaniu. Należy przechowywać przede wszystkim najważniejsze dokumenty dotyczące spłacanych przez nas kredytów – głównie potwierdzenia spłat. Warto je zachować, aż do momenty spłaty pełnego zadłużenia, a nawet nieco dłużej. Warto także sporządzać kopie większości dokumentów, które np. przygotowaliśmy na potrzeby wszelkiego rodzaju finansowych transakcji czy też przy okazji załatwiania konkretnych spraw w urzędach. Dodatkowo niezbędne jest zachowywanie dokumentów takich jak akty notarialne lub też świadectwa pracy.
rachunki
Wiele osób przechowuje także rachunki za stałe opłaty, takie jak gaz lub prąd, jak również zaświadczenie zapłaty. Niektórzy gromadzą również rachunki za różnego typu produkty, jakie zakupili w sklepie. Niejednokrotnie mogą być one przydatne, szczególnie w sytuacji dokonywania późniejszych reklamacji.Bardzo istotne jest także, żebyśmy posiadali w naszych dokumentach przydatną kategorię z dokumentami gromadzonymi na potrzeby Urzędu Skarbowego (więcej o e-pitach). Są to rozmaitego rodzaju dokumenty i potwierdzenia, dzięki którym zrealizowane zostały rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Muszą być one gromadzone przez 5 lat licząc od końca roku, w jakim miało miejsce rozliczenie. W sytuacji braku tych zaświadczeń, fiskus może nałożyć nawet karę i zażyczyć zwrotu kwoty, która była odliczona od podatku, powiększoną dodatkowo o odsetki ustawowe. Należy zatem pamiętać o tym wykonując rozliczenie PIT 2014 (link do strony). To bardzo istotne, aby uniknąć w przyszłości zbytecznych problemów.